Personal Body Plan

Van Instagram-volger zijn word je niet slanker, dus besloot ik er maar aan te geloven: ik schreef me in voor Personal Body Plan. De belofte was 6 maanden lang een online tool met trainingen die speciaal op jouw lichaam zijn afgestemd inclusief personal trainer/coach, voedingsadviezen en gedragslessen. En dus tikte ik de €426,60 af en opende op maandag 3 augustus om 00.00 (zo nieuwsgierig was ik dus) de app:

Oké, dat sportschema zag er wel redelijk uit. 3 keer in de week sporten, allerlei verschillende oefeningen, oh en ik moet dus echt dat krachthonk in. What the f*ck is een foamroll? Tabata? Sets? Even kijken wat er verder nog in de app zit. Ik moet dus 6 maaltijden per dag, maar wat dan? Er staat niets over fruit? En noten? Oh, waar ben ik aan begonnen?!

Honderd vragen voor mijn personal coach Riek en toen toch maar gewoon proberen te slapen. Zoals ze zeggen “Er zullen vast nog steeds veel dingen onduidelijk zijn. Wees geduldig, je hoeft in de eerste week niet meteen alles perfect te doen.”

TAKE IT EASY

Ja. Nou. Dan ken je mij dus nog niet.

Jezus, wat een gekloot. Wat willen ze nou van me? Ik begrijp er niets van. Eten volgens de handpalmmethode? Waar heb je het over?! Oh man, wat heb ik me op zitten fokken. En lieve Riek kon natuurlijk ook niets goed doen. Ik weet nog dat ze adviseerde te switchen naar het tellen van macro’s en dan krijg je dus ineens zo’n ding voor je neus:

macros

Nee, dat begrijp ik wel? Hallo, ik zeg toch dat ik hier niets vanaf weet?! Help me dan. Alsjeblieft.

WAAR BEN IK AAN BEGONNEN?!

Het trainen vond ik gelukkig wel al meteen leuk. Het was behoorlijk aanklooien met alle ingewikkelde oefeningen die ik moest doen, maar mezelf uitdagen ligt me wel (zie Insanity) en dus ging ik braaf 3 keer per week.

Om mijn maaltijden te kunnen plannen maakte ik een super ingewikkeld excel-schema en zo hield ik alles perfect in de hand. Ik rekende precies uit wat ik mocht nog eten om perfect aan m’n macro’s te komen. In het begin behoorlijk ingewikkeld, maar na een tijdje vond ik het eigenlijk best wel leuk!

pbp-excelfile

Op 15 augustus dronk ik mijn eerste eiwitshake: gadverdamme! (Inmiddels ben ik er gelukkig wat meer aan gewend.)

Resultaat na 4 weken (29 aug): -2 kg, -5 cm van m’n taille.

FUCK YEAH!

Maar, dan krijg je een terugval.
Het nieuwe was er vanaf, ik begon weer meer te snaaien en de stress op mijn werk werkte ook niet echt mee. Ik ging nog wel braaf 3 keer per week naar de sportschool en deed daar ontzettend mijn best, maar verder liet ik alles een beetje sloffen. Ik vulde m’n macro’s pas ’s avonds in en kwam er dan achter dat ik er ruim overheen zat en de chocola had z’n weg ook alweer teruggevonden naar mijn huis.

SHIT

De resultaten daarna waren niet zo spectaculair (26 sept): gewicht hetzelfde, gelukkig wel een extra -1 cm van m’n taille.

De week erna ging ik een week op vakantie met een (mede PBP) vriendinnetje en dat ging super. We letten op wat we aten, dronken niet teveel (wat ook helemaal niet nodig was met die sterke cocktails) en hebben het zelfs tot 2 keer toe gepresteerd om naar de ietwat gedateerde gym te gaan.

gym-turkije

De terugkomst op m’n werk was er niet beter op geworden: stress. En bij stress wil ik graag eten. Op zich nog best een oké resultaat, want het volgende meetmoment stond er -1 kg op de weegschaal.

4 keer in de week?!

Vanaf begin november werd alles anders; ik moest ineens in plaats van 3 keer per week 4 keer gaan sporten. Wat?! Dat is echt gruwelijk veel. Dat moest ik dus ineens gaan plannen en daar moest ik heel veel rekening mee houden. Zondag agenda erbij, inplannen en gaan wanneer ik met mezelf had afgesproken te gaan.

Het krachthonk werd mijn nieuwe favoriete plek en ik bleef mezelf uitdagen om zwaardere gewichten te gebruiken. Het is fijn te zien hoe mijn buik strakker word en m’n armen ineens spierballen vertonen. En eigenlijk ben ik hartstikke sterk.

Op 21 november nam ik ’s ochtends nog snel mijn maten op voor meetronde 4: nog eens -1 cm van m’n taille, maar het voelde als veel meer! De plaatsen waar PBP me laat meten zijn niet precies de plaatsen waar het bij mij vanaf gaat; m’n benen en billen zijn zichtbaar slanker en m’n schouders en rug worden steeds gespierder.

Changing Life Hub

’s Middags gingen we naar de Changing Life Hub, de gym van Personal Body Plan die afgelopen 4 januari open ging. Wij mochten met een klein clubje meiden alvast een kijkje nemen.
En wat een waanzinnige dag was het! PBP oprichter Tom Barten en al onze andere Instagram-heroes als Jelmer de Boer en Remcoach waren er, we hoorden het verhaal van Tom, kregen een rondleiding door de Hub (dat wordt gaaf zeg!) en we aten een DoorMeal. Heel inspirerend en echt een eyeopener.

changinglife

En dus zei ik de week erna mijn baan op. Dat voelde behoorlijk bevrijdend. Een gewaagde stap, want ik had nog geen nieuwe baan, maar soms moet je even in het diepe springen om op een mooiere plek terecht te komen.

En weer hop ertegenaan!

Bakjes eten mee en keihard sporten, wat vind ik het heerlijk om mezelf tot de limit te pushen zeg. 17 dec deadlifte ik een persoonlijk record: 60 kg (x5).

NICE!

Wat was ik trots!

En het harde werken had z’n resultaat, want meetmoment nummer 6 op 19 dec toonde nog eens -2 kg en -2 cm. Yeah!

Het meetmoment afgelopen zaterdag was niet echt om naar huis te schrijven: zero resultaat. Blame it on een week Berlijn, kerst, oud&nieuw, vakantie en het wennen aan een nieuwe baan.

Resultaat

Inmiddels zit ik dus na 24 weken op -5 kg, -9 cm van m’n taille en wel -13 cm van de rest van mijn buik. Ik shop tegenwoordig weer maatje S, iets wat ik 10 jaar geleden voor het laatst deed. De complimenten vliegen me om de oren en ik zit heerlijk in m’n vel.

Oké, ik had er in het begin meer van verwacht, maar resultaat komt niet vanzelf. Mijn plan om geen alcohol meer te drinken, niet meer te snoepen en elke niet-sportdag nog een uur te gaan wandelen heb ik nooit echt opgepakt. Tegelijkertijd ben ik blij dat ik m’n leven nog geleefd heb zoals ik het wilde; ik ben op vakantie geweest, regelmatig op stap of uit eten en heb er ook dagen bij gehad waar ik helemaal niet zo goed oplette of de hele dag in bed lag. Maar ik heb ook geleerd me weer te herpakken na een slechte dag of week. Ik heb heel veel over voeding geleerd en mezelf inmiddels al veel goede gewoontes aangeleerd.

Ik vind het elke vierhonderdzesentwintig euro waard

En nu?

Nog 2 weken knallen tot echt het einde van de 6 maanden. Daarna ga ik door zonder coach Riek. Het doel dat ik voor ogen heb, heb ik nog niet bereikt. Dus; alle energie verzamelen voor deel nummer II (en misschien dat ik dan nog wel eens full body foto’s toon…)!

Meer van hetzelfde

3 thoughts on “Personal Body Plan

  1. Leuk stuk en d’r zijn al veel kilo’s af dan! Net zelf ook nog maar ff naar de sportschool gerend voor een paar oefeningen 😉
    Tot snel! X

  2. Pingback: Helweek woensdag - vermoeidheid kicking in! | Van Lot los

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *